maandag 31 oktober 2011

receptje

soep, jongen


Ik dacht dat Ras el Hanout  betekende dat het een kruidenmengsel is, net zoiets als Massala. Maar op internet staat het vertaald als: "hoofd van de winkel".
Van de ras el hanout die ik meegebracht heb uit Marokko heb ik onderstaande soep gemaakt:
3 eetlepels ras el hanout
1/2 thl safraan
1 eetlepel zout
3 eetl olijfolie
2 tenen knoflook gepureerd
2 eetl kleingesneden peterselie
2 eetl. kleingesneden verse koriander
1 grote ui in blokjes
1/2 pompoen in blokjes
1-2 ons breekbonen in stukjes gesneden
1 aardappel in stukjes
5 grote tomaten klein gesneden
1/2 kleingesneden stengel prei
een handvol knolselderie ( ev uit diepvries)
1 handvol kikkererwten ( ik kook altijd een grote hoeveelheid en bewaar die in kleine porties in de diepvries)
1 liter bouillon van kruidentablet of versgemaakt.
De helft van de olie verhitten en de blokjes pompoen daarin rondom bruin bakken, uit de pan halen en bewaren. Dan de andere helft van de olie verhitten en de ui en knoflook bakken, dan de droge kruiden toevoegen en bakken tot ze gaan geuren. Vervolgens de aardappels toevoegen en door het kruidenmengsel roeren todat ze gekleurd zijn en dan de rest van de groenten en de bouillon toevoegen. De soep laten sudderen tot de groenten beetgaar zijn.
Daarna de kleingesneden peterselie en koriander toevoegen en de soep op smaak brengen met zout en eventueel een half theelepeltje harissa. Maar voorzichtig met dat laatste, het is erg pittig.


1 opmerking:

Josien zei

Wat een mooi blog! En jammer dat ik geen ras-el-hanout heb..

Ik ga naar je hoeden-gallery!